Friday, March 20, 2009

KeHiDuPaN...KaWiN2 =p

huhu...b'temu lg kita pd ruangan kali nih...ngeh3..cm rncangan dlm tb lak...huhu...pd pg y aman damai nih...pg ke...??dh kul 11 nih...kira pg lg la tuh...huhu...erm xda pa2 pn...juz nk bg da mood blik...huhu...waa...byk tul la bnda nk kpla otak aku nih...psai dri aku sndri pn xsettle lg...nih psai org len plak...adooiii laaa....eh sbaq2...huhu...gamaknya cmni la klau jdk ank last kot...so pa2 hal...kna la tadah telinga nih dgr sumanya...dr a-z...dr 1 - juta2 billion...huahuahua...dh mrapu dh nih..=p

erm cma kali nih aku juz nk share ckit2 la...mn2 y slh 2....tlg la btulkan ya...mklumla...knk2 ribena bru nk blajaq...huhu...kira muda la kn..bru 21thn...=p w/pn bru 21...tp at least tau la nk pkir pa2 y ptut...suma cm2 kn...tipu la klau korg xpkir2 nih...tp rmai y kta aku nih matured....yeke??=p hikhikhik...malu seketika n bgga la jgk =p org kta tau...bknnya aku prsan sorg2...ngeh3...aku juz ckp pa y aku rsa...pa y aku pkir...tp aku nih xdala pndai sgt...klau mrapu 2 terer la...=p slalunya aku tgk ragam org...n dr c2 aku pkir...kaji ckit...banci ckit...n try 2 imagine pa akn jdk klau kna kt aku plak...yela,bla xkna kt dri sndri...sng la ckp mcm2 sbb kita xrsa cmna org len rsa n tanggung 2...kn2??

tp kali nih msuk bab kwin...mmg dh sah la aku xleh ckp lbh2 sbb aku ja y xkwin lg dlm fmly aku...y len suma dh slmt...so aku xtau la khidupan pas kwin 2 cmna...pa rsanya...pahit ke...manis ke...tawar ke...msm2 mnis ke...tp y 2 suma pilihan kita sndri...nk rsa cmna...klau nk rsa manis ja...so u should know what 2 do...klau xmo bg rsa pahit...kna la avoid coffee..=p juz kidding...mksudnya xyah la cri bnda2 y xptut buat...pas2 p buat jgk..cri penyakit la nmanya 2...tp xsmstinya manis ja mmnjg kn...?akn da pahitnya jgk...tp bla dh kwin nih...spatutnya msg2 dh tau cmna nk handle...kn time p kursus kwin 2 dh mcm2 blajaq...tp klau p nganga ja...mmg xdpt pa la...dpt lalat ja msuk mulut...kdg2 aku heran gak...pa la y diorg2 nih blajaq...ingt kwin nih suka2 ja ke...u should know ur responsibilities as a wife...as a husband...klau x...bek xyah kwin klau xready lg...bsar t/jwb dia...kna btl2 ready dr segi mntal n fizikal...sbb pa??sbbnya...bla dh kwin...kita da 2 fmly nk kna jga...klau ank laki lg la...t/jwb sbg ank...suami...plg pntg xleh belakangkan fmly dia sndri...t'utamanya parents dia...ingt tau...syurga kt bwh tapak kaki mak...smpai mati...smpai kiamat...xkn b'ubah...tp len plak bg pmpn...wktu muda2 cmni...solo...xkwin lg...bwh t/jwb parents dia...syurga pn bwh tapak kaki mak jgk...tp ingt...!!bla dh kwin...scr auto dh tkar...syurga d bwh tapak kaki SUAMI...pa ja suami kta...wajib kita sbg isteri taat n patuh selagi xb'tentangan ngan syara'...sbg cth...sori la klau agak krg senonoh ckit...erm cabut bulu ketiak 2 sunat...tp akn jdk WAJIB klau suami y suh...btpa bsarnya kuasa sorg suami...tp suami2 y da...jgn slh gunakan kuasa lak tau...!!

so isteri2 y da...kna la ingt...dgr ckp suami...patuhi stp arahannya...lyn ngan baik...sngkan ati suami...insya-Allah dpt cium bau syurga...aku slalu dgr ustaz2 bgtau...klau parents kita sakit(nazak) tp suami xizinkan kita balik tgk....haram kita balik tgk...bahkan ayah kita y akn msuk nraka...na'uzubillah...erm cikgu aku pnh tny...bla dh kwin nnt...parents kita ke atau mrtua y ptut diutamakan?so kmi y pmpn nih...rmai2 la jwb...parents sndri..salah...bla kita kwin...dh lps t/jwb parents kita 2...sumanya atas bahu suami kita...sapa??SUAMI...n t/jwb isteri utk jga mrtua dia...tp atas dasar kemanusiaan...pengorbanan n jasa parents kita...sbb 2la kita kna jgk amik brt hal ehwal parents kita cmna...ingt 2 isteri2 sekalian...n bg suami2 ya da...t/jwb korg utk memastikan kebajikan parents korg t'pelihara...t/jwb korg xkn hlg...sbaliknya akn mkin b'tmbh...mkin bsar...n mkin berat...so...jgn amik mdh ja bnda2 cmni...

n isteri...da 3 keadaan y akn mmbuatkn para isteri nusyuz...1) xdgr ckp suami(xikut arahan la..) 2) kuar umh tnpa izin suami 3) isteri xikut suami pndah ke tmpt bru...so jga2 la...nih x...kuar umh ikut suka ati ja...pas2 suami ckp bknnya nk dgr...ingt bnda remeh temeh ke...?pa y suami tgur 2..utk kebaikan kita jgk...kebaikan umh tgga msg2...tp 2la...org zmn skrg...nk kwin tp hakikatnya xready pn...t/jwb pn tunggang t'balik...abih 2 cmna nk bhgia?bla dh kwin...dh b'tmbh ahli...byk bnda nk diuruskan...bkn idup sorg2 dh...kna ingt 2...y pntg kna pndai amik ati...amik ati suami...mrtua...bru la nk brkat umh tgga 2...klau kita pn buat perangai...ingt la...ank2 menantu kita nnt seploh kali gnda buat perangai dr kita...nk ke cm2??pndai2 la pkir sndri...

klau kita slalu sngkan ati org disekeliling kita...makin b'tmbh bhgia idup kita...lbh b'wrna...cntik cm pelangi y terang n ceria wrnanya...sumanya ada pd dri kita...cuma t'pulang pd dri msg2 cmna nk corakkn...wallahu'alam...=)

2 comments:

AliaFarhana said...

ada la membe kpd membe gua..
dia kata kawin best..
pas kawen dia tak penah jijak tanah... bayangkan lah.. cmna2?? huhu
nk tunjuk betapa bahagianya dia..

aKu & oKtObEr said...

alhamdulillah...bhgia la 2...huhu =)