Monday, March 2, 2009

aNdAi DiA BuKaN uTkKu...


erm dr kata2 kt atas 2...buat aku pkir balik...kata2 nih dr sorg kwn aku...unik...t'tarik aku ngan kata nih...n aku tau btpa sshnya klau ia btl2 jdk kt dri kita...kita kna lepaskan tnpa meninggalkan kesan2 y menyakitkan...y pedih...mksudnya kita kna redha...tp y 2 la org ssh sgt nk buat...so mcm2 la jdk...patah ati...frust menonggeng...mcm2 lg la...kita kna ingt...andai dia bkn utk kita...Allah dh tetapkan y jauh lbh baik dr dia utk kita...cuma kita kna sabar,sabar n sabar...smpai msanya kita akn jmpk jgk...tp kita jgn slhkan spa2 klau bnda nih jdk...w/pn sbg mnusia kita xkn t'lps dr buat slh n silap...klau dia buat slh...kita jgk da buat slh...cma hakikat mnusia nih...kita lbh nmpk slh org dr salah kita sndri...pas2 xnk muhasabah dri balik...smpai sudah la xkn sdar salah sndri 2...

ntahla...ati n perasaan nih t'lalu subjektif...xda jwpn pilihan...bknnya multiple choice question...pilih abcd...alif ba' jim dal...xda spa y leh nilai ati n perasaan nih...even perasaan sndri pn kdg2 kita keliru...dh klau perasaan sndri pn keliru...confuse...so xleh la kita suka2 ati nk nilai perasaan org...b'pikir gunakan akal...bknnya ati n emosi...erm ckp mmg la sng...aku sblm nih pn t'babas gak kdg2...lbh2 lg pmpn...t'lalu ikutkan sgt ati...emosi dia...tp bla dh ok...pkir2 blik...xb'baloi pn klau buat keja2 krg pndai nih...smta2 sbb ati n perasaan...mksud aku kt cni...klau utk org y blm tntu lg akn jdk sbhgian dr dri kita...sbhgian dr idup kita...klau utk org y dh jdk sbhgn dr idup kita...len cita la 2...dh kna tkar tjuk la jdk "andai dia utkku" huhu...

at least bla aku tulis kt cni...scr autonya aku ingtkn dri aku blik...nshat utk dri sndri...alhamdulillah skrg dh ok la ckit...dh leh pkir...bknnya sblm nih xreti pkir tau..huhu...mksud aku...dh leh nmpk la pa y ptut n pa y xptut...dh nmpk gak pa ksan2 n pnca2nya...dh leh knl mcm2 ragam org...dr c2 la aku dpt tau...plus pengalaman aku sndri...kwn2 aku...so dr c2 dh leh buat kesimpulan...cma 1 ja aku nk ingtkan...klau pa2 pn y kita buat...kna ikhlas...xkisah la buat pa pn...as long as bnda 2 bek la...xkn nk mncuri pn nk kna ikhlas mncuri...kn?erm tp ikhlas nih xleh diukur...bknnya bnda t'surat...bnda y xleh dibilang...dikira...xnmpk ngan mata kasar...mgkin hny akn dirasai oleh ati...tp...ati jgk mmpu mnipu w/pn ati kita sndri...

cma 1 lg y aku nk ckp...pa2 pn...bla dh knl org 2 btl2...dh selami ati dia...bru la leh nk buat kesimpulan cmna...jgn bru2 knl ja dh trus buat ksmpulan...xkisah la dr sudut +ve @ -ve...nih x...
bru ja knl dh ckp cm2 la cmni la...jgn t'lmpau prcya pd personaliti....imej...kata2 ke...ssorg 2...sbb ada kalanya kita "terpaksa" menipu utk kebaikan dri kta sndri...n mgkin jgk utk kebaikan pihak y 1 lg...last but not least...pkir elok2...jgn t'lmpau ikutkn ati n emosi...pkir la guna akal y waras...muhasabah blik dri...nilai dri sndri sblm kita nk nilai dri org len...sehebat mn pn kita...ttp da klmahannya...sekerdil2 kita nih insan biasa...ttp da keistimewaannya...suma mnusia sma ja...y xda spa leh pertikaikan lg...kita suma nih hak milik-Nya...dan...kpd-Nya jgk kita akn kmbali...
wassalam...

No comments: